LEVERANS

Hur lång tid brukar det ta innan gardinerna levereras?

Normal leveranstid är cirka 3 veckor för måttbeställda gardiner. Tillbehör och lagerförda produkter skickas oftast inom några dagar.

Vartifrån skickas all produkter och hur levereras de?

Alla beställningar skickas från vår ateljé i Stockholm. De postas via DHL eller DB Schenker och levereras till ett postombud nära dig.

Hur snabbt får jag hem tygproverna efter att jag beställt?

Vi skickar alltid proverna inom 24 timmar på vardagar. Leveransen brukar ta 1–3 arbetsdagar beroende på postgång, så du har oftast proverna i brevlådan redan samma vecka.

Går det att följa min order via spårning?

Ja, så snart din order är skickad får du ett mejl med spårningsnummer.

BESTÄLLA

Kan jag beställa direkt på hemsidan utan att ha haft ett hembesök?

Ja, alla våra produkter går att beställa online. Vill du ha rådgivning kan du mejla oss för att boka in en online guidning.

Är det möjligt att göra ändringar i min order efter att jag lagt den?

Måttbeställda produkter går inte att ändra när produktionen väl har startat. Kontakta oss omgående så ser vi om det fortfarande är möjligt. Efter 24 timmar är det oftast inte längre möjligt.

Kan jag avboka en beställning om jag ångrar mig?

Beställningar på måttsydda gardiner kan inte avbokas efter att de satts i produktion, eftersom de tillverkas unikt för dig.

Kan jag lägga en beställning med leverans till ett annat land?

Ja, vi skickar även internationellt. Fraktkostnad och leveranstid varierar beroende på destination. Kontakta oss gärna innan beställning så får du exakt information för ditt land.

Varför behöver ni en utzoomad bild på rummet vid beställning?

Vi ber om en bild för att kunna planera gardinernas bredd på bästa sätt. I vissa rum kan det behövas mer tyg på ena sidan än den andra, och genom att se hela rummet framifrån kan vi anpassa detta bättre. Tänk på att ta en utzoomad bild så att även väggarna runt fönstret syns tydligt.

Hur mäter jag på bästa sätt om jag vill att gardinerna ska nå hela vägen till golvet?

När du beställer gardiner via vår hemsida gör vi beräkningen åt dig. Du anger bara din exakta takhöjd, väljer om du vill ha veckband eller waveband och bestämmer om gardinerna ska sväva ovanför golvet eller vila lätt mot det. Därefter anpassar vi längden så att du får ett vackert fall och precis det uttryck du önskar.

Vad ska jag tänka på om jag vill att gardinerna ska täcka hela fönsterbredden?

När du beställer gardiner via vår hemsida anger du den bredd du vill att skenan ska ha, vi anpassar därefter tyget åt dig. För ett extra lyxigt uttryck, likt på hotell, rekommenderar vi att gardinerna går från vägg till vägg. Ett annat alternativ är att låta dem sträcka sig minst 40–50 cm utanför fönstrets sidor, vilket också ger en fin inramning och bättre mörkläggning i sovrum.

Hur vet jag att jag har satt upp skenor och beslag korrekt?

Följ vår monteringsguide och säkerställ att fästena sitter jämnt. Skenorna levereras kompletta med allt som behövs.

Kan jag enkelt montera gardinskenor och hissgardiner själv, och  hur gör man enklast?

Ja, både gardinskenor och hissgardiner är enkla att montera själv. Alla produkter levereras med kompletta fästen(väggfästen till skenor köps separat) och i våra guider hittar ni en tydlig monteringsguide. För gardinskenor fäster du fästen med jämna mellanrum och klickar sedan på skenan. Hissgardiner sätts upp med de medföljande fästena och klickas sedan på.

Kan jag boka hjälp med måttagning, och vad är priset för det?

Vill du att vi hjälper till med måttagningen bokar du enkelt ett hembesök via vårt kontaktformulär under fliken Boka hembesök. Tjänsten erbjuds inom Stockholm. Dessa är vanligtvis kostnadsfria och om det kostar framgår det i samband med bokningen.

MÄTA & MONTERA

Är det möjligt att få hjälp med att planera gardinerna innan jag beställer?

Absolut, vi erbjuder gratis rådgivning både online och över ett hembesök.

Har ni några fysiska butiker där man kan se tygerna?

I dagsläget har vi ingen fysisk butik öppen för drop-in. Vill du se större tygprover eller titta närmare på olika upphängningar kan du istället boka ett hembesök, eller kontakta oss för att komma till vår ateljé där vi gärna visar dig sortimentet.

Hur går ett hembesök till?

När du bokar ett hembesök kommer en av våra gardinexperter hem till dig. Vi tar exakta mått, går igenom tygprover och hjälper dig planera den bästa lösningen för ditt rum. Efter besöket får du  en offert över mejl på det vi kom överens om på plats.

Förbinder jag mig till något när jag bokar ett hembesök?

Nej, ett hembesök är helt förutsättningslöst. Du får professionell rådgivning och en offert, men det är helt upp till dig om du vill gå vidare med en beställning eller inte.

BUTIK & RÅDGIVNING

Är det öppet köp på måttbeställda gardiner?

Nej, eftersom gardinerna sys unikt för dig gäller inte öppet köp på måttbeställda produkter.

Vad gäller om jag vill byta en vara som inte är måttanpassad?

Produkter som har obrutna förpackningar kan bytas eller returneras inom 14 dagar från dagen de motas. Måttsydda gardiner går inte att byta eller retunera.

Hur går jag tillväga om jag fått hem en vara som är felaktig eller skadad?

Kontakta vår kundservice direkt så hjälper vi dig med reklamationen. Vi står självklart för eventuella kostnader vid fel eller skada. Kundtjänst: info@gardinova.se

Finns det någon tidsgräns för när jag kan göra en reklamation?

Reklamation ska göras inom skälig tid efter att du upptäckt felet, helst inom 2 månader.

Vilken garanti gäller för era produkter och montering?

Vi lämnar alltid 3 års garanti på våra produkter samt på vår montering. Garantin täcker fel i material och utförande, men inte normalt slitage som uppstår vid användning över tid.

RETUR & REKLAMATION

Hur går det till om jag vill beställa gratis tygprover?

Du kan välja upp till fyra tygprover helt utan kostnad. Vi skickar dem normalt inom 1 arbetsdag.

Finns det möjlighet att få större prover än de små?

Om d kan du låna hem hängare med alla tyger, eller beställa större prover.

Var hittar jag tvättråd och skötselråd för gardinerna?

Vid fläckar rekommenderar vi i första hand att gardinerna punktbehandlas. Om en tvätt ändå blir nödvändig fungerar ullprogram i 30 grader. Tänk på att olika tyger kan krympa olika mycket, så tvätta alltid med försiktighet.

Varifrån kommer era tyger?

Våra tyger hämtas från utvalda leverantörer i Europa – främst från Spanien och Italien, men även från Tyskland och Schweiz. Vi väljer samarbetspartners som står för hög kvalitet och hållbar produktion.

PROV & MATERIAL